2016. február 23. 10:00 - Róóóbi

Heti Kadett

Üdvözletem!

Ez egy amolyan "kicsit erről-kicsit arról" típusú bejegyzés, mire érdemes figyelni, mik az alapvető dolgok amikkel érdemes tisztában lenni, és egyáltalán, hogy is kell nekifogni annak, amire készülök.

Ugye azt mondanom sem kell, hogy nem árt, ha van némi fogalmunk a gépekről úgy általában, mi mivel, miért, hogy és miként. Ha vannak még fehér foltok, sokat segít például az alapműnek számító Ternai Zoltán: A gépkocsi című könyve. Nem egy mai darab, nem is igazán naprakész, de sokat lehet tanulni belőle.

Aki már cserélt vezérműszíjat, féltengelyt és hasonlókat, az nem fog hosszú perceket tölteni fejvakarással, "hogy is kéne" gondolatokkal a tudatában.

Típusra levetítve érdemes beszerezni Hans-Rüdiger Etzold: Így csináld! könyvét, nagyon jó és tele van ábrákkal. Vannak még a Haynes-féle könyvek, nehezebb beszerezni, kicsit szárazabb anyaggal, de jól használhatók. Érdemes még összeszedni évjáratnak megfelelő kapcsolási rajzokat, hogy tisztában legyünk vele, merre kószál az amper. Ez főleg akkor jön jól, mikor több típusokból építünk hibridet. :) Összegezve, fontos a szakirodalom, ne legyünk lusták böngészni, ha mégis, az később megbosszulhatja magát.

 

Az internet jó barátunk, szinte nincs olyan információ, amihez ne juthatnánk hozzá több-kevesebb kutatómunkával. Hasznos oldalak például: partsbase.org, ecat24.com, vectra16v.com.

Ne féljünk kérdezni, bátran regisztráljunk márkafüggő fórumra, mindenhol akadnak olyan kedves elvetemültek, akik álmukból keltve felsorolják az összes meghúzási nyomatékot. :)

 

Szükség van még jó néhány szerszámra, jómagam már régóta szorgosan gyűjtöm őket, több ládányi szerszámot beszereztem már. Egy áruházi bitfej-készlet és öt csavarhúzó ide már nagyon nem elég...

Nem beszélve a célszerszámokról. Ezekből sokat magunk is elkészíthetünk, ha van hozzá barkácsoló hajlam, például a kormányleszedőt és a szelepösszenyomót nem nehéz elkészíteni házilag. Így egy jobb fajta dugókulcs készlet a minimum, pipa torx- és imbuszkulcsok, nyomatékkulcs, többféle csavarhúzó, fogók, kiütők, rugóösszehúzó, fúrógép, sarokcsiszoló, kábelmunkákhoz nyúzó, saruzó, sok saru, forrasztó, ón, zsugorcső, szigetelőszalag, láncos emelő (a.k.a. flasencug) és erős függesztő motor kiemeléshez,  de erősen ajánlott kompresszor és hegesztőgép is, valamint, hacsak nincs otthon egy csápos emelő, az emeléshez egy jobb krokodil-emelő és rendes bakok. Az olcsó, hitvány szerszám kétszeresen is bosszúság: először is ritkán alkalmas arra, amire kitalálták, másodszor könnyen kárt tehetünk az alkatrészekben, például egy csavarfejben.

Emelésnél, alábakolásnál nagyon észnél kell lenni, nem kis veszélyeket rejt magában. Ha lehet ne legyünk egyedül, vagy legyen a közelben valaki, hogy közel legyen a segítség ha a szükség úgy hozza.

 

Nem tudom nem kiemelni a munkavédelmet.

Saját bőrömön tapasztaltam már, hogy egy reszelő is elég, hogy a szemünk csaknem odavesszen... Pár száz forint a munkás kesztyű és szemüveg, ne ezen spóroljunk!

 

Egy jó satupad, ha van, megkímél a hajlongástól, jó dolog rajta dolgozni. Tárazzunk be dobozokból, rekeszekből, csavaros kupákból, mert nagy bosszúság, amikor már szerelnénk be valamit, de nem találunk hozzá semmit, mert ömlesztve tároltuk a sarokban amit kiszedtünk. Fontosak még a felfogó edények, nem szép látvány a szétterülő olaj vagy fagyálló-tócsa, emellett környezetszennyező is.

Sok-sok helyre és időre is szükség lesz. Egy fedett, fűtött műhely a legoptimálisabb, biztonsági okokból legjobb a beton padló.

 

 

 

 

 Jó, ha van ingerenciánk bontóba járni.

Ezekből a évjáratokból ('88-'94, hogy Kadett, A Vectra és Astra is legyen benne) még jócskán találni a bontóban levetett példányokat, és ezek a helyek olykor igazi kincsesbányák - mert lássuk be, legnagyobb eséllyel itt talál az ember például gyári, motoros magasságállítású fényszórót vagy az összes extrát kiszolgáló kábelköteget. Sok helyen beengednek a romok közé, és kigyűjthetjük, amire szükség van. Jó néhányszor koszos kéz az eredmény, de szerintem megéri.

Szedjünk össze mindent előre, hogy a műveletek közti időt ne alkatrészek/segédanyagok utáni szaladgálással töltsük. Nincs is nagyobb agybaj a vasárnap délutáni zárva tartás alatti kényszerpihenőnél, mert lusták voltunk olajat vagy tömítést venni...

Egyelőre ennyi, ha valami még fejembe jut, közzéteszem. :)

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kadett-e.blog.hu/api/trackback/id/tr638412076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

amenta 2016.02.23. 22:22:08

Tomi pont a hétvégén mesélte, hogy egyik ismerősükre ráesett a laguna, a gyári emelővel...
Szóval a rendes alábakolás tényleg nem vicc.

Róóóbi 2016.02.23. 22:50:11

Nagyon könnyen megvan a baj. Most esik le, nekem is mesélte múltkor.
süti beállítások módosítása